رادیو فردا صدای آمریکا خودی اند نگران نباشید

 کاخ سفید
واشنگتن

خانم رئیس کنگره:
بنده بر اساس اختیارات محول شده طبق بند 1264 "قانون قربانیان سانسور ایران " (قانون عمومی 84-111، زیرمجموعه "قانون تنفیذ بودجه دفاع ملی " در سال مالی 2010)، گزارشی را که توسط دولت تهیه شده است تقدیم می‌کنم. در این گزارش اقدامات دولت آمریکا برای حصول اطمینان از جریان آزاد اطلاعات به ایران و افزایش توانایی ایرانیان در اعمال حقوق‌شان، به تفصیل شرح داده شده است.

باراک اوباما

 

 جوزف آر. بایدن
رئیس محترم مجلس سنا


1. پخش اخبار در ایران از جانب نهادهای تحت حمایت مالی دولت آمریکا

در محیطی آکنده از خفقان سیاسی و سانسور رسمی رسانه‌ای، پخش بین‌المللی اخبار از آمریکا تحت نظارت اداره "شورای مدیران پخش " (BBG)یکی از اصلی‌ترین منابعی است که می‌توان از طریق آن اخبار و اطلاعات دقیق در مورد حوادث ایران، اخبار و دیدگاه‌های بین‌المللی درباره ایران و سیاست‌های آمریکا و همچنین گفتمان سیاست‌گذاری در مورد ایران، را به سمع و نظر مخاطبین ایرانی رساند. شبکه خبر فارسی صدای آمریکا (PNN) و رادیو فردا متعلق به رادیو آزاد اروپا/رادیو آزادی (RFE/RL) من‌جمله برخی رسانه‌های فارسی‌زبان هستند که ایرانی‌ها می‌توانند از طریق آنها به اخبار و اطلاعات جاری، سانسورنشده و بی‌طرفانه دست یابند. تلویزیون شبکه خبر فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا به صورت بیست و چهار ساعته به پخش برنامه پرداخته و اخبار، امور جاری و برنامه‌های فرهنگی را به سمع و نظر تعداد چشمگیری از مخاطبین ایرانی می‌رسانند.
اداره "شورای مدیران پخش " (BBG) در تحقیقات پیمایشی منظمی که با استفاده از تلفن صورت گرفته نشان داده است که این خدمات تعداد زیادی مخاطب را به سوی خود جلب کرده‌اند. تحقیقی که اخیرا (ژانویه 2009) انجام گرفته نشان داده است که تلویزیون فارسی صدای آمریکا به صورت هفتگی در حدود 13.4 میلیون بیننده دارد. تعداد شنوندگان رادیو فردا نیز بالغ بر 1.1 میلیون نفر بود. این دو نهاد در مجموع 14.3 میلیون مخاطب بالغ (بالای 15 سال) داشتند. این رقم تقریبا برابر با یک‌سوم (31.5 درصد) کل جمعیت بالغ ایران است.
مقامات ایرانی پس از حوادث انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری، تلاش کردند تا تمام اخبار غیررسمی در مورد انتخابات و اعتراضات ناشی از آن را مسدود کنند. روز بعد از انتخابات شبکه خبر فارسی صدای آمریکا دو برنامه جدید را در دستور کار خود قرار داد تا به ایرانیان درباره حوادث کشورشان اطلاع‌رسانی کند. در یک "برنامه صبحگاهی جدید " یک "گزارش ویژه " دو ساعته قرار داده شد که به اخبار انتخابات و حوادث پس از آن می‌پرداخت. به منظور پوشش خبری تحولات ایران از منابع متفاوتی استفاده می‌شد که عبارتند از: 1) تصاویر ویدئویی تهیه شده توسط "شهروندان روزنامه‌نگار " ایرانی؛ 2) تلفن‌های بینندگان از داخل کشور و تشریح آنچه دیده بودند؛ و 3) گزارش‌هایی از واکنش‌های ایرانیان خارج از کشور و همچنین واکنش‌های رسمی کشورهای مختلف از جمله آمریکا.
اداره "شورای مدیران پخش "، به منظور پشتیبانی از برنامه‌ها، فرکانس‌های ماهواره‌ای جدیدی را پیش‌بینی نمود تا از قبل بر انسداد فرکانس‌های امواج پخش اخبار توسط دولت ایران پیش‌دستی نماید. همچنین یک مسیر اینترنتی حفاظت شده و منحصر به فرد برای ایرانی‌ها تعبیه گردید تا تصاویر ویدئویی خود را به شبکه خبر فارسی صدای آمریکا ارسال نمایند. خدمات وب‌سایت "تویتر " (Twitter) نیز به صفحات وب‌سایت "فیس‌بوک " (Facebook) و وبلاگ‌ها افزوده شد.
برنامه‌های شبکه خبر فارسی صدای آمریکا واکنش‌های زیادی برانگیخت. هزاران تصویر ویدئویی، عکس، ‌ایمیل و تماس تلفی به سوی شبکه سرازیر شدند و علاوه بر این میزان بازدید از وب‌سایت این شبکه نیز 800 درصد افزایش یافت. ثبت نام در حدود 5000 عضو جدید در وب‌سایت "تویتر " به علت دخالت‌های شدید اینترنتی دولت ایران ناتمام ماند. یک نظرسنجی نشان داد بسیاری از ایرنیانی که در انتخابات شرکت کرده بودند برای پیگیری اخبار کشور به شبکه خبر فارسی صدای آمریکا رجوع می‌کردند. برای مثال 31 درصد رأی دهندگان گفته بودند که مباحثات و مجادلات مربوط به انتخابات را در برنامه "گفت‌وگوی خبری " بخش فارسی صدای آمریکا دنبال می‌کنند.
دولت انتظار دارد که با استفاده از کاربردهای جدید موبایل‌های آیفون و اندروید (Android)، صاحبان موبایل در ایران و دیگر نقاط جهان بتوانند:
"به وب‌سایت شبکه خبر فارس صدای آمریکا دسترسی داشته و در صورت تمایل مقاله‌ها را ابتدا دانلود و سپس بخوانند.
"قطعه‌های خبری را به صفحات تویتر یا فیس‌بوک خود بفرستند تا از این طریق اخبار بخش فارسی صدای آمریکا به صورت ویروسی منتشر شود.
"به صفحه تویتر مخصوص شبکه خبر فارسی صدای آمریکا دسترسی یابند.
"تصاویر ویدئویی و عکس را در وب‌سایت شبکه خبر فارسی صدای آمریکا آپلود نمایند. این امر به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد تا اطلاعات و تصاویر خود را بدون ذکر نام ارسال نمایند تا صدای آمریکا نیز آنها را پس از بررسی پخش نماید.

رادیو فردا تلاش کرده تا طیف گسترده‌ای از اطلاعات مربوط به مسائل داخلی و خارجی را در اختیار شنوندگان ایرانی قرار دهد. رادیو فردا در ابتدای هر ساعت برنامه اخبار را پخش می‌کند، پس از آن گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و همچنین بخش‌هایی پخش می‌شوند که به مسائل جوانان، زنان، ‌فرهنگ، اقتصاد و سیاست می‌پردازند. رادیو فردا که عموما بر مخاطبین جوان تمرکز کرده فضایی را به‌وجود آورده تا ایرانیان علاوه بر دسترسی به جهان خارج، با یکدیگر نیز در ارتباط باشند.
رادیو فردا سعی دارد از طریق آخرین تکنولوژی‌های اینترنتی و وب‌سایت‌های اجتماعی در کنش متقابل با شنوندگان خود قرار گیرد. در وب‌سایت رادیو فردا (radiofarda.com)، اخبار کوتاه، گزارش‌های خبری، مصاحبه‌ها، تحلیل‌ها، تفسیرها، بخش ارسال نظرات، بخش عکس و همچنین قطعات صوتی و تصویری قرار داده شده‌اند تا کنش متقابل با بینندگان تقویت گردد.
سیگنال‌های رادیو فردا از طریق مجموعه‌ای از فرکانس‌های موج کوتاه، موج متوسط و همچنین به صورت آنلاین ارسال می‌شوند. معمولا دریافت فرکانس موج کوتاه در ساعات شب در سطح متوسط و خوب قرار داشته اما در ساعات روز ضعیف‌تر می‌شود. دریافت موج متوسط، هنگام انسداد توسط حکومت ایران، معمولا در مناطق جنوبی متوسط و خوب است زیرا این مناطق به سیستم فرستنده رادیو آزاد اروپا/رادیو آزادی در خلیج فارس نزدیک هستند. اما دریافت این موج در مناطق شمالی متوسط و ضعیف است. به‌خاطر مشکلات پیش‌روی در محیطی آکنده از سرکوب و همچنین با توجه به اینکه "شورای مدیران پخش " نمی‌تواند در داخل ایران حضور فیزیکی داشته باشد، بنابراین داده‌های مرتبط با میزان مخاطبین نوسان زیادی دارند. با این حال، بر اساس اعلامیه رسمی رادیو فردا، این شبکه خبری در هر ماه 10000 تماس تلفنی، ایمیل و پیامک دریافت می‌کند (سپتامبر 2009).
بخش فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا حضور فعالی در وب‌سایت‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی دارند. بخش فارسی صدای آمریکا دارای صفحه "تویتر "، هفت سایت تأیید شده در "فیس‌بوک " و بیش از 30000 بیننده است. این شبکه خبری دارای شش وبلاگ تأیید شده نیز است که یکی از آنها به مسائل ورزشی اختصاص دارد. سایت "یوتیوب " بخش فارسی صدای آمریکا منبعی برای کسب اخبار تصویری در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و پس از آن بود. این سایت در بازه زمانی مذکور در حدود 470000 بیننده داشت. رادیو فردا نیز در وب‌سایت "فیس‌بوک " حضور دارد. صفحه "فیس‌بوک " رادیو فردا که در آوریل 2009 تشکیل شده دارای 20000 عضو است که در هفته به طور متوسط 3000 کنش‌متقابل در میان آنها انجام می‌گیرد و بدین ترتیب در حدود 200000 نفر به اخبار رادیو فردا دسترسی می‌یابند. در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ماه ژوئن و همچنین حوادث پس از آن وب‌سایت رادیو فردا در حدود شش میلیون بازدیدکننده داشته و در حدود 18 میلیون بار از صفحات داخل وب‌سایت بازدید شده بود (جولای 2009).

2. تلاش‌های دولت ایران برای انسداد اخباری که از شبکه‌های تحت حمایت آمریکا و یا دیگر کشورها و نهادهای غیر ایرانی پخش می‌شوند

پارازیت‌های ماهواره‌ای
دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور انسداد دسترسی شهروندانش به اطلاعات خارجی اقدام به ارسال امواج پارازیت ماهواره‌ای کرده است. آنها از دو نوع تکنولوژی برای تولید پارازیت استفاده می‌کنند: "پارازیت ماهواره‌ای " (که بدان "پارازیت در ارسال امواج از زمین به ماهواره " نیز می‌گویند) و "پارازیت زمینی " (که بدان "پارازیت در ارسال امواج از ماهواره به زمین " نیز گفته می‌شود).
"پارازیت ماهواره‌ای ": در این نوع پارازیت امواجی نزدیک فرکانس سیگنال‌هایی که باید ماهواره دریافت کند فرستاده می‌شود. پارازیت ماهواره‌ای 100 درصد مؤثر است و می‌تواند در خدمات ویژه‌ای که سیگنال‌های مذکور به منظور ارائه آنها ارسال می‌شوند تداخل ایجاد کند. این نوع پارازیت ماهواره‌ای جریان بیت‌های دیجیتالی ماهواره را مختل کرده و محتوای برنامه‌ها را در تمام مکان‌های احتمالی دریافت مختل می‌کند.
"پارازیت زمینی ": در این روش سیگنال‌های پارازیت‌زا همسان و یا نزدیک به سیگنال‌های دریافتی سیستم‌های آنتن ماهواره‌ای ارسال می‌شوند. دولت ایران اولین دولتی بود که از این نوع پارازیت برای مسدود کردن شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده کرد. دولت ایران به مدت شش سال است که از تکنولوژی پارازیت زمینی استفاده می‌کند و گفته می‌شود که پس از حوادث مربوط به انتخابات استفاده از این تکنولوژی را افزایش چشمگیری داده است تا تأثیرپذیری شهروندانش از خارج را محدود کند. در پارازیت‌های زمینی باید فرکانس‌هایی بسیار قوی ارسال گردند و این امر می‌تواند برای سلامت انسان مضر باشد. سازمان‌های بهداشت جهانی دولت ایران را به علت استفاده از این تکنولوژی خطرناک محکوم کرده‌اند. پارازیت زمینی تأثیر 100 درصدی ندارد. در این روش باید سیگنال‌های پارازیت قوی در برخی فرکانس‌‌های مشخص ارسال شوند تا در یک منطقه جغرافیایی وسیع به تعدادی زیادی گیرنده ماهواره‌ای نفوذ کنند. ساختمان‌ها و دیگر عوامل جغرافیایی از میزان تأثیرگذاری پارازیت زمینی می‌کاهند.
در اوایل ماه می 2009 - یک ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری - فعالیت‌های پارازیت‌زای دولت ایران افزایش چشمگیری یافت. دولت سیگنال‌های شبکه خبر فارسی صدای آمریکا و دیگر شبکه‌های تلویزیونی که برای ایران پخش می‌شدند را هدف قرار داد. به نظر می‌رسد که آنها هم فرستنده‌های ثابت و هم متحرک را بکار گرفتند تا دریافت امواج از طریق آنتن‌های ماهواره‌ای موجود بر سقف خانه‌ها را مختل و متوقف سازند.
"شورای مدیران پخش " قبل و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، با تنظیم فرکانس‌ها و اضافه‌سازی ظرفیت‌های ماهواره‌ای جدید به مقابله با پارازیت‌های ماهواره‌ای دولت ایران می پردازد. "شورای مدیران پخش خبر " به طور مداوم اقدامات ایران برای ارسال پارازیت را زیر نظر داد. این اداره مهندسین متخصص خود را به کار گمارده تا با تدوین استراتژی‌های لازم از دسترسی مخاطبین به برنامه‌ها اطمینان حاصل نمایند. این چالش بالاخص زمانی بزرگتر می‌شود که بدانیم برنامه‌ها باید از فرکانس‌های آشنا برای مخاطبین خارج شده و یا به ماهواره‌هایی که کمتر توسط ایرانی‌ها استفاده می‌شوند منتقل ‌گردند.
پارازیت‌های رادیویی
امواج ماهواره‌ای رادیو فردا هدف پارازیت‌های دولت ایران قرار نگرفته‌اند و این شبکه رادیویی در پنج فرکانس در پنج مسیر ماهواره‌ای (نایل‌ست، عرب‌ست، تل‌استار-12، یوتل‌ست و آسیاست-3) به پخش برنامه می‌پردازد. با این حال، دولت ایران سعی کرده تا امواج رادیویی این شبکه خبری را مسدود کند.
رادیو فردا در دو فرکانس موج متوسط و کوتاه به صورت شبانه‌روزی برای مخاطبین ایرانی برنامه پخش می‌کند. قبل از انتخابات ژوئن 2009، رادیو فردا یک فرکانس موج متوسط (AM) و سه فرکانس موج کوتاه برای هر کدام از برنامه‌های 21 ساعته‌اش داشت (3 ساعت اضافی تنها در موج متوسط پخش می‌شد). سیگنال موج متوسط اندک زمانی پس از آغاز بکار دچار پارازیت شد. طی بحران‌های انتخاباتی ژوئن 2009 هر دو فرکانس موج کوتاه و متوسط رادیو فردا دچار اختلال گردید.
اداره "شورای مدیران پخش " پس از 15 ژوئن، تعداد فرکانس‌های موج کوتاه رادیو فردا را دو برابر کرده است. این افزایش در زمان صبح همچنین اوایل و اواسط عصر رخ می‌دهد یعنی زمانی که بیشترین مخاطبین در کنار رادیوها قرار گرفته‌اند. بدین ترتیب فرکانس‌های ارسال امواج رادیو فردا از 5 به 10 افزایش یافتند.
بخش فارسی صدای آمریکا نیز هر روز 5 ساعت برنامه رادیویی پخش می‌کند. این برنامه‌ها به مدت 4 ساعت از طریق موج متوسط، و 5 ساعت از طریق سه فرکانس موج کوتاه ارسال می‌شوند. در حوادث انتخاباتی فرکانس موج کوتاه به طور متناوب دچار پارازیت می‌شد، اما تاکنون موردی از پارازیت بر روی موج متوسط مشاهده نشده است.


3. تلاش های دولت ایران برای کنترل و مسدود کردن دسترسی به اینترنت و جمع‌آوری اطلاعات در مورد افراد
دولت ایران در زمان اعتراضات و بروز ناآرامی‌های پس از انتخابات ژوئن 2009، سانسور اینترنتی را افزایش داد تا از سازماندهی معترضین از طریق اینترنت جلوگیری کرده و دسترسی به اطلاعات در مورد اعتراضات، دامنه‌ و میزان مشارکت در آنها را کنترل کند. قبل از انتخابات، تلاش‌های "شورای مدیران پخش " بیشتر بر وب‌سایت‌های فیلترشکن متمرکز بود. همچنین یک نرم‌افزار فیلترشکن نیز وجود داشت که به کاربران ایرانی اجازه می‌داد تا به برنامه‌های شبکه خبر فارسی صدای آمریکا و همچنین رادیو فردا دسترسی یابند.
بعد از افزایش رسمی سانسور در فضای بعد از انتخابات خود ایرانی‌ها به دنبال راه‌هایی بودند تا بر این مشکل فایق آیند. "شورای مدیران پخش " در تلاش‌ است تا با یافتن منابع جدید برای حمایت از قراردادهای فعلی با فروشندگان نرم‌افزار‌های فیلترشکن و همچنین یافتن نرم‌افزارهای جدید، به مقابله با اخلال‌های دولت ایران در برنامه‌هایش بپردازد. "شورای مدیران پخش " وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای فیلترشکن جدید معرفی کرده و تلاش خواهد کرد تا انطباق‌پذیری و سازگاری کاربران ایرانی‌ را افزایش دهد.

ابتکارات رسانه‌ای آنلاین و جدید فارسی
وب‌سایت شبکه خبر فارسی صدای آمریکا فعال‌ترین وب‌سایت صدای آمریکاست. این وب‌سایت در سال 2009 در حدود 22 میلیون بازدیدکننده داشت. در سال 2009 اصلاحاتی جدی در وب‌سایت انجام گرفت تا استفاده از آن تسهیل گردد. بخش فارسی صدای آمریکا در فضای رسانه‌های اجتماعی نیز وارد فعالیت شده است. این بخش دارای یک صفحه در تویتر، هفت سایت در فیس‌بوک، پنج وبلاگ و یک کانال یوتیوب است. این سایت‌ها ده‌ها هزار بیننده دارند و در آنها مباحثی عمده و چشمگیر مطرح می‌شوند.
بخش فارسی صدای آمریکا در ژانویه 2010 اولین برنامه کاربردی برای گوشی‌های آیفون و اندروید را ایجاد کرد. این برنامه به کاربران ایرانی اجازه می‌دهد تا محتوای وب‌سایت شبکه خبر فارسی صدای آمریکا را از طریق ایمیل، فیس‌بوک و تویتر پخش کنند و همچنین با فشار دکمه‌ای در دستگاه‌های موبایل عکس‌ها و تصاویر ویدئویی را از طریق یک لینک بی‌نام و امن ارسال نمایند.
پوشش خبری ناآرامی‌های انتخابات ژوئن 2009 در شبکه خبر فارسی صدای آمریکا با برقراری شبکه گسترده ارتباطات کارکنان این بخش در داخل ایران - روزنامه‌نگارها، فعالین، تحلیل‌گران سیاسی - و همچنین کمک‌های "شهروندان روزنامه‌نگار " ایرانی که تصاویر ویدئویی و عکس از تظاهرات و دیگر وقایع تهیه می‌کردند، رشد چشمگیری یافت. گزارش‌های تهیه شده توسط مخاطبین پس از بررسی‌های دقیق توسط ویراستارهای شبکه خبر فارسی صدای آمریکا بر روی آنتن و اینترنت ارسال می‌شد.
بخش فارسی صدای آمریکا در موبایل‌ها نیز قابل دسترسی است. در ماه‌های بعدی امکانات بخش موبایل این شبکه خبری افزایش خواهند یافت.
در اواخر سال 2009، بخش فارسی صدای آمریکا عضو وب‌سایت "یوسندایت " YouSendIt " شد. بدین ترتیب کاربران ایرانی می‌توانند ویدئوهای تصویری و عکس‌های خود را به ما ارسال کنند. در ابتدا قرار بود از این طریق و با توجه به مشکل امکان‌ناپذیر بودن حضور گزارشگران این شبکه در ایران، از روش فوق برای تهیه عکس و تصویر برای گزارش‌ها استفاده شود اما پس از برگزاری انتخابات جنجال‌برانگیز ایران در سال 2009، اهمیت و ارزش این روش بیش از پیش نمایان شد. ایرانی‌ها تصاویر ویدئویی زیادی از اعتراضات ارسال کرده و می‌کنند. تمام اطلاعاتی که فرستاده می‌شوند محرمانه هستند.
اگرچه وب‌سایت رادیو فردا و دیگر وب‌سایت‌هایی - به مانند فیس‌بوک - که بر اساس ارسال مطالب عمل می‌نمایند، به طور مداوم توسط مقامات ایران فیلتر می‌شوند، امکانات فیلترشکنی که توسط "اداره مدیران پخش " ارائه می‌شوند به کاربران ایرانی اجازه می‌دهد که از این موانع عبور کنند. با این حال، دولت ایران علاوه بر مسدود کردن وب‌سایت‌ها سرعت اینترنت را نیز کاهش داده و بدین ترتیب حتی با وجود فیلترشکن گوش کردن به صدا و تماشای تصاویر ویدئویی در داخل ایران مشکل است. علاوه بر این، دولت ایران از آخرین تکنولوژی‌های نرم‌افزاری و فیلترینگ بهره می‌برد تا فعالیت‌های خود در حوزه سانسور را ارتقا بخشد.

4. برنامه‌های اداره "شورای مدیران پخش " برای استفاده از مقادیر اختصاص یافته طبق بخش 1244، عبارتند از:
الف) شناسایی و سپس بسط یا تولید برنامه‌ها و پلت‌فرم‌های ویژه؛ و
ب) بسط یا تولید ظرفیت انتقال اطلاعات از طریق ماهواره، رادیو و یا اینترنت.
اگرچه "قانون قربانیان سانسور در ایران " اجازه اختصاص مبالغ جدید به "شورای مدیران پخش " به منظور گسترش برنامه‌ها و پلت‌فرم‌های انتقال اطلاعات را صادر کرده اما تاکنون هیچ مبلغی پیرو این قانون اختصاص نیافته است. با این حال، پخش خبر به ایران از طریق تلویزیون، رادیو، اینترنت و دیگر پلت‌فرم‌های دیجیتالی یکی از اولویت‌های اداره "شورای مدیران پخش خبر " باقی می‌ماند. پیرو مبالغ اختصاص یافته برای سال مالی 2010 در "قانون تخصیص هماهنگ " (Consolidated Appropriations Act)، "شورای مدیران پخش " به پشتیبانی خود از برنامه‌های ما [دولت آمریکا] برای برقراری ارتباط با مخاطبین ایرانی که اهمیت زیادی دارد، ادامه خواهد داد.
پس از بحران‌های ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال 2009، رادیو فردا پخش برنامه‌هایش را از 8 ساعت در روز به 11 ساعت و 40 دقیقه افزایش داد. محتوای غیر موسیقیایی این شبکه رادیویی از 33 درصد به 48 درصد افزایش یافته است.

(5) برنامه‌های ارائه شده برای استفاده از "صندوق رسانه، تعامل و آموزش الکترونیکی ایرانی‌ها "

درحالی‌که مبالغ مورد نیاز به صندوق واریز نشده‌اند ما از منابع "صندوق پشتیبانی اقتصادی " ((ESF و "صندوق دموکراسی حقوق بشر " (HRDF) استفاده می‌کنیم تا به مردم ایران ابزار لازم برای دستیابی به حقوق اولیه و تعیین حق سرنوشت خویش را ارائه کنیم. این برنامه‌ها در سه حوزه عمده قرار می‌گیرند: (1) تقویت سازمان‌های جامعه مدنی؛ (2) افزایش آگاهی و تقویت حاکمیت قانون که شامل تبعیت از مفاد قانون اساسی و قوانین جاری ایران است و (3) افزایش آزادی بیان از طریق استفاده خلاقانه از رسانه‌های جدید به منظور درگیر ساختن جوانان، آموزش روزنامه‌نگاران طبق استانداردهای بین‌ا‌لمللی و تدارک دسترسی به اطلاعات فیلتر نشده در اینترنت و همچنین تدارک امکانات زبان فارسی برای این رسانه‌ها و ابزار جدید.
علاوه بر این ما قصد داریم تا از انواع جدید تکنولوژی‌های مدرن بهره ببریم تا حمایت و پشتیبانی خود را از دسترسی آزاد به اینترنت در ایران عمیق‌تر سازیم - تدوین پلت‌فرم‌های مجازی، افزایش ضریب امنیتی کاربران و ارائه تکنولوژی‌های ضدفیلترینگ نمونه‌هایی از حوزه‌های احتمالی هستند که در آنها برنامه‌‌ریزی خواهیم کرد.

(6) مشروح جزء به جزء مبالغ تعهد شده از جانب "صندوق رسانه‌ الکترونیکی‌ ایرانیان " و نحوه مصرف آنها و ارزیابی تأثیر این مبالغ

مبلغ مورد نظر به صندوق واریز نشده‌ است، اما وزارت خارجه خلاصه‌ای از اقدامات دولت برای حمایت از آزادی رسانه و اینترنت در ایران ارائه می‌کند. اقدامات جدید در حوزه‌هایی که در دستورالعمل صندوق مشخص شده‌اند با استفاده از بودجه سال قبل در حال پیگیری هستند.

7. میزان جمعیت و قلمرو ایران که در محدوده دسترسی اخبار موج کوتاه و متوسط رادیو فردا و صدای آمریکا قرار دارند و دیگر اطلاعات جمعیت‌شناختی مربوطه که می توان در مورد مخاطبین چنین برنامه‌هایی به‌دست آورد.

داده‌های تحقیقاتی در 5 ساله گذشته نشان می‌دهند بیشتر ایرانیانی که از منابع خارجی خبر کسب می‌کنند این کار را با استفاده از تلویزیون‌های ماهواره‌ای و همچنین به طور فزاینده‌ای، از طریق اینترنت انجام می‌دهند. مالکیت رادیوهای موج متوسط و موج کوتاه کاهش یافته و هم اکنون یک‌سوم جمعیت بدین نوع رادیوها دسترسی دارند درحالیکه این میزان در سال 2006 بالغ بر 70 درصد بود. هفته گذشته استفاده از این باندها به ترتیب 7 درصد و 11 درصد بود. در همین حوزه، میزان دسترسی هفتگی به 11 ایستگاه رادیویی و تلویزیونی بین‌المللی در حال کاهش است. در ژانویه 2009، استماع هفتگی به رادیوی فارسی صدای آمریکا در حدود 0.9 درصد بود. 2.5 درصد نیز به طور هفتگی به رادیو فردا گوش می‌کردند. البته این مقادیر و اعداد می‌توانند نشان‌دهنده افزایش "ضریب ترس " در میان ایرانیان نیز باشد که باعث می‌شود آنها در مورد گزارش ماهیت و میزان رسانه‌ای که از آن استفاده می‌کنند احتیاط کنند.

8. ترافیک اینترنتی از ایران به وب‌سایت‌های رادیو فردا و صدای آمریکا

در وب‌سایت رادیو فردا (radiofarda.com)، اخبار کوتاه، گزارش‌های خبری، مصاحبه‌ها، تحلیل‌ها، تفسیرها، بخش ارسال نظرات، بخش عکس و همچنین قطعات صوتی و تصویری قرار داده شده‌اند. در سپتامبر 2009، تعداد بازدیدکنندگان از وب‌سایت رادیو فردا بالغ بر 3.7 میلیون نفر بود تعداد بازدید از صفحات وب‌سایت (page views) نیز نزدیک 12 میلیون می‌شد. (جولای 2009) در ماه در حدود 3000 نظر به وب‌سایت رادیو فردا ارسال شده است (سپتامبر 2009). رادیو فردا در وب‌سایت فیس‌بوک نیز حضور دارد. صفحه "فیس‌بوک " رادیو فردا که در آوریل 2009 تشکیل شده دارای 20000 عضو است که در هفته به طور متوسط 3000 کنش‌متقابل در میان آنها انجام می‌گیرد و بدین ترتیب در حدود 200000 نفر به اخبار رادیو فردا دسترسی می‌یابند. رادیو فردا در وب‌سایت تیوتر و "فرندفید " نیز حضور دارد.
در وب‌سایت فارسی صدای آمریکا (VOANews.com/Persian) می‌توان برنامه‌های این شبکه خبر فارسی صدای آمریکا را به صورت زنده و یا ضبط شده مشاهده کرد. اخبار و اطلاعات این وب‌سایت در تمام طول روز به روزرسانی می‌شوند. به طور متوسط این وب‌سایت در هر ماه 1.6 میلیون بازدید کننده دارد اما بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران این تعداد ناگهان در حدود دو برابر افزایش یافت. بخش فارسی صدای آمریکا هزاران ویدئوی تصویری در زمان بحران از کاربران دریافت داشته که در دوران اوج در هر ساعت 300 ویدئوی تصویری بدین وب‌سایت ارسال می‌شد. صفحه بخش فارسی صدای آمریکا 6000 عضو در تیوتر و 30000 عضو در فیس‌بوک دارد. در سال 2009 سایت فیس‌بوک بخش فارسی صدای آمریکا در حدود 30000 کنش متقابل اعضا داشته است. شبکه خبر فارسی صدای آمریکا هر ماهه ده‌ها هزار ایمیل،‌ تماس تلفنی و مطالب تهیه شده توسط مخاطبین دریافت می‌کند.

9. ترافیک اینترنتی سرورهای فیلترشکن تحت حمایت مالی "شورای مدیران پخش " و نظارت بر افزایش ظرفیت این بخش

همان‌گونه که در بالا نیز اشاره شده، ‌از ژوئن 2009 به این طرف، "شورای مدیران پخش " برنامه‌ها و انتقال اطلاعات به ایران را با استفاده از منابع موجود افزایش داده است. شبکه خبر فارسی صدای آمریکا در دوران بحران پس از انتخابات دو ساعت به زمان برنامه‌های خود افزود. بدین ترتیب که یک ساعت به هفت ساعت برنامه عصرگاهی اضافه شده و برنامه‌ای نیز به مدت یک ساعت با عنوان "برنامه صبحگاهی " شروع به پخش کرد. به علت کمبود منابع یک ساعت عصر پس از یک ماه قطع گردید اما برنامه صبحگاهی تاکنون ادامه دارد.
رادیو فردا نیز پس از انتخابات محتوای برنامه‌های خود را افزایش داد. فرمت پخش 24 ساعت/7 روز رادیو فردا امکان انعطاف‌پذیری بیشتری بدین شبکه داده و این ایستگاه رادیویی را قادر می‌سازد که در زمان لازم و در هنگام بروز رخدادی مهم وارد پخش مستقیم شود. پس از شروع اعتراضات در ماه ژوئن رادیو فردا نیز محتوای برنامه‌های خود را تا جایی که منابع اجازه می‌دهند افزایش داده است. این رادیو ارائه خدمات در اینترنت را نیز افزایش داده، بخش‌های دیدگاه‌ها و نظرات را توسعه بیشتری داده و امکان‌کنش متقابل با مخاطبینش را نیز ارتقاء بخشیده است. رادیو فردا سعی داشته که اخبار و گزارش‌های تحلیلی دقیقی در مورد رویدادها منتشر کند.
توسعه و بهبود سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم در انتقال اطلاعات انجام گرفته است. "شورای مدیران پخش " چهار فرکانس ماهواره‌ای جدید، یک صفحه در تویتر، کاربردهای جدید در آیفون و اندروید اضافه کرده و همچنین تعداد باندهای موج کوتاه رادیو فردا را دو برابر کرده تا از انتقال اطلاعات به مخاطبین ایرانی حمایت و پشتیبانی کند. همچنین این اداره، قراردادهای خود را با شرکت‌های تکنولوژیکی ارائه کننده خدمات ضد فیلتر افزایش داده تا وب‌سایت‌ها و نرم‌افزار‌های فیلترشکن جدید به کاربران ارائه کند.
در سال 2009 به طور متوسط در هر ماه 684000 نفر از طریق سرورهای فیلترشکن وارد وب‌سایت بخش فارسی صدای آمریکا شده‌اند. این میزان در ماه جولای 1.6 میلیون بود. در سال 2009 به طور متوسط در هر ماه 760000 نفر از طریق سرورهای فیلترشکن وارد وب‌سایت رادیو فردا شده‌اند. در ماه جولای 1.6 میلیون نفر از وب‌سایت رادیو فردا بازدید کرده‌اند.

منبع :خبرگزاری فارس